+40 31 110 6583

Str. I.G.Duca, Nr.10, Otopeni, Ilfov

office@one-insurance.ro

Procedura alternativă de soluționare
a litigiilor SAL-Fin

Home»Procedura alternativă de soluționare a litigiilor SAL-Fin

PROCEDURA ALTERNATIVĂ DE SOLUȚIONARE
A LITIGIILOR SAL-Fin -
ONE INSURANCE

LITIGII SAL-Fin ONE INSURANCE BROKER DE ASIGURARE-REASIGURARE

Cadrul General
În baza Normei ASF 18/2017, clienții One Insurance Broker de Asigurare-Reasigurare , pot apela la mecanisme alternative pentru soluționarea pe cale amiabilă a litigiilor, după cum urmează:
SAL-Fin (Entitatea de soluționare alternativă a litigiilor din domeniul financiar non-bancar) funcționează exclusiv în cadrul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) și este constituită din conciliatori care sunt înregistrați în Registrul Conciliatorilor, postat pe site-ul www.salfin.ro.
Prin consumator înțelegem orice persoană fizică sau grup de persoane fizice constituite în asociații care cumpără, dobândește, utilizează ori consumă produse sau servicii, în afara activității sale profesionale.
Comerciantul sau profesionistul cu care un consumator este într-un litigiu poate fi orice persoană fizică sau juridică, public ori privată care acţionează în cadrul activităţii sale în sectoarele pieței financiare nonbancare, respectiv asigurări-reasigurări, piața de capital și pensiile private.
Prin Conciliator întelegem ca fiind o persoană fizică ce dispune de cunoștințele și aptitudinile necesare în domeniul procedurilor de soluționare alternativă a litigiilor sau al soluționării judiciare a litigiilor în materie de consum, precum și de o bună înțelegere general și specifică a legislației sectorului financiar în care soluționează și a legislației referitoare la protecția consumatorilor, persoane ce sunt independente și imparțiale.

Modalități de soluționare a litigiilor
Soluționarea alternativă a litigiilor (Procedura SAL) este gratuită pentru consumator, cu excepţia cazului în care sunt solicitate expertize, traduceri de documente sau alte probe suplimentare, caz în care cheltuielile vor fi suportate de către partea care le solicită.
Alternativa la sistemul judiciar de soluţionare a litigiilor pusă la dispoziție de SAL-Fin se dorește a fi, prin natura sa, mai rapidă şi mai uşor de accesat de către consumatori.
Consumatorii pot alege dintre două tipuri de proceduri de soluționare alternativă a litigiilor:
- Propunerea unei soluții
- Impunerea unei soluţii
Procedura de soluționare prin propunerea unei soluții (PPS) reprezintă soluționarea unui litigiu sub supravegherea și îndrumare a unui conciliator din cadrul SAL-Fin.
În urma propunerilor făcute de acesta, a sugestiilor și concesiilor părților, se poate ajunge la un rezultat unanim acceptat.
Înainte de a accepta soluţia propusă, părţile sunt informate cu privire la: posibilitatea de a alege dacă accepta sau nu soluţia propusă, faptul că implicarea în procedură nu exclude posibilitatea de a cere despăgubiri printr-o procedură judiciară, precum și că soluţia propusă poate fi diferită de un rezultat stabilit de către o instanţă care aplică dispoziţiile legale în vigoare.
Prin Procedura de soluționare prin impunere a unei soluții (PIS), părțile reprezentate în litigiu pot desemnaun conciliator unic sau o comisie formată din trei conciliatori.
Înainte de a alege această posibilitate de soluţionare a litigiului, părţile sunt informate cu privire la condițiile speciale ale unei astfel de alegeri, și anume: caracterul obligatoriu al soluţiei întrucât părţile nu au posibilitatea de a alege dacă acceptă sau nu soluţia, niciuna dintre părţi nu se poate retrage din procedură și implicarea în procedură nu exclude posibilitatea de a cere despăgubiri printr-o procedură judiciară separată.v Soluţia propusă poate fi diferită de un rezultat stabilit de către o instanţă care aplică dispoziţiile legale în vigoare.
Conciliatorul este definit ca fiind o persoană fizică ce dispune de cunoștințele și aptitudinile necesare în domeniul procedurilor de soluționare alternativă a litigiilor sau al soluționării judiciare a litigiilor în materie de consum, precum și o persoana cu înțelegerespecifică a legislației sectorului financiar în care solutionează.
De asemenea,Conciliatorul, este o persoana independenta si impartiala, cu cunostinte vaste in privinta legislației referitoare la protecția consumatorului.
Consumatorul îș ipoate alege conciliatorul în scris în lista postată pe site-ul www.salfin.ro, specific domeniului litigiului.
SAL-Fin are în atribuții propunerea și/sau impunerea unei soluții părților aflate în litigiu. Derularea ambelor mecanisme de soluționare alternativă a litigiilor,va permite consumatorului alegerea unuia dintre ele, iar rezultatul va fi o hotărare motivată încazul în care părțile accepta soluția sau dacă nu.
Consumatorii pot accesa procedurile SAL-Fin doar dacă fac dovada că, în prealabil, au încercat să soluţioneze litigiul direct cu comerciantul în cauză.
Prin această condiție, se asigură existența bunei-intenții în rezolvarea amiabilă a disputei dintre cele două părți.
Solicitarea de soluționare a litigiului se respinge în cazul în care consumatorul nu a prezentat reclamaţia către SAL-Fin în termen de un an de la data la care acesta, după caz, a prezentat reclamaţia comerciantului sau de la data săvârşirii faptei care a dat naştere litigiului ori, în cazul faptelor continue, de la data încetării acestora.
În cazul în care litigiul nu este de competența SAL-Fin, consumatorul se poate adresa unei alte entități.
Limba în care pot fi prezentate reclamații și în care se poate desfășura procedura SAL-Fin: Limba Română.
În situația în care una din părți nu este vorbitoare de limba română, la solicitarea acesteia și în condițiile suportării costurilor aferente de către partea care solicită, se va asigura prezența unui interpret.